posters à la brattinga

In september en oktober presenteert het grafisch atelier, in samenwerking met Collectie Hilversum de kantinetentoonstelling ‘Posters a la Brattinga’.

Pieter Brattinga was in de jaren vijftig, zestig en zeventig van de vorige eeuw creatief directeur van steendrukkerij De Jong & Co in Hilversum en werd beroemd om zijn posterontwerpen en de Kwadraat-bladen. Het vierkant speelde een belangrijke rol in al zijn ontwerpen. 

Grafisch Hilversum

Hilversum staat bij het algemene publiek natuurlijk voornamelijk bekend als Mediastad, door de omroepen en radio- en tv-studio’s die hier gevestigd zijn. Maar wie ook maar enigszins bekend is met de rijke Nederlandse grafische traditie, weet ook dat Hilversum in die context een betekenisvolle plek inneemt.

Steendrukkerij De Jong & Co

In Hilversum was namelijk steendrukkerij De Jong & Co gevestigd. Opgericht in 1911 in Amsterdam, vestigde de steendrukkerij zich een aantal jaren later onder leiding van Brattinga sr. in Hilversum. De drukkerij stond erom bekend een goede band te onderhouden met de tekenaars, kunstenaars en ontwerpers van wie werk geproduceerd werd. Zo was het bijvoorbeeld erg ongebruikelijk dat de ontwerper werd uitgenodigd om zélf zijn ontwerp op de lithosteen te komen tekenen. steendrukkerij De Jong & Co ging niet alleen met haar tijd mee, maar gaf ook blijk van een gedurfde pioniersgeest. Zo kon ze meegroeien in de geleidelijke professionalisering van het reclamevak in Nederland.

Pieter Brattinga

Die pioniersgeest was ook zoon Pieter Brattinga niet vreemd. Hij trad in 1954 aan als Director of Design bij steendrukkerij De Jong & Co, en vervulde die functie tot 1974. Zijn biograaf prijst Brattinga’s werk niet alleen als puur grafische uiting, maar in het bijzonder als ‘communicatie’. Daarnaast roemt hij Brattinga jr. niet alleen als Director of Design, maar meer nog als ‘creatief organisator’.

Kantinetentoonstelling

3 posters. de eerste in zwart wit toont meerdere magazine spreads door herb lubalin. De tweede heel veel kleine boekomslagen door dick bruna en de derde een object van shinkichi tajiri

Als creatief organisator richtte Pieter Brattinga  in 1955 het blad ‘Kwadraat’ op, als showcase voor de hoogstaande technische producties die de drukkerij kon realiseren. Ook hier kwamen de warme banden met kunstenaars en ontwerpers van pas: het Kwadraat-blad verwierf aanzien door de kunstenaars die eraan meewerkten, en vice versa. Later fungeerden de Kwadraat-bladen als uitnodiging voor de Kantinetentoonstelling, een jaarlijks terugkerende expositie in de kantine van de steendrukkerij.

Detail van een poster met daarop een aantal gestileerde gezichten of maskers in zwart op wit. Rechtsonder de tekst 600 karakters, grafisch atelier hilversum, 2024.

600 karakters

We gaan 40 posters maken! Gebaseerd op het grid van Brattinga. Elk met 3×5=15 karakters. 600 karakters brengen samen de Hilversumse spirit in al zijn diversiteit in beeld. Doe ook mee!